10 februari 2015

Husvårdare

Bild: Italianpunainen paritupa
När man bygger, bygger och bygger är det roligt att också läsa om andra i samma situation, sådana som valt att renovera eller på annat sätt ta hand om ett gammalt hus. Här är tips på några intressanta husprojekt. Elinas trevliga blogg Italianpunainen paritupa har jag upptäckt för inte så länge sedan.


Bild: Östermyran aurinko
Ett annat mycket charmigt hus kan man läsa om i bloggen Östermyran aurinko.


Bild: Backlidens gård
Backlidens gård har jag läst i flera år och nog är det mäktigt vilket arbete som alla dessa husägare sätter på sina gårdar.


Bild: Vihreä kamari
Vihreä kamari är en faktafylld blogg som handlar om renoveringen av ett 1870-tals hus. 

Oftast ser jag bara på bilderna i de finska bloggarna för läsningen går det rätt så trögt med och hur jag än läser och läser så lär jag mig inte att prata bättre. Hur som helst borde det vara ett bra sätt att lära sig lite mera finska genom att läsa om sådant som man tycker är intressant.

Tipsa gärna om fler renoveringsprojekt! Nuförtiden läser jag inte så många bloggar och det kan ju ha dykt upp en hel del nya bloggar värda att besöka.

11 kommentarer:

Karin Holmström sa...

Här är några till:

http://pienrojekti.blogspot.fi/

http://storbackgard.blogspot.fi/

http://kaikenhyvankivimaki.blogspot.fi/

Den första är ett flyttningsprojekt och de andra två är relativt nyligen påbörjade renoveringsprojekt.

Lantliga drömmar sa...

Härliga bloggar, speciellt italianpunainen paritupa hör till en av mina favoriter. http://pompeli.blogspot.fi/ har byggt nytt hus, men gjort det ekologiskt, så den bloggen tycker jag också om.

Ninette sa...

Ja, vi har ju ett renoveringshus som definitivt hör till den där kategorin! (byggt ca 1850)men av nån anledning har jag inte bloggat så värst mycket om själva husrenoveringen! Borde kanske ändra på den saken, för det är ju rätt så spännande med byggnadsvård och husrenovering för oss som gillar sånt i alla fall :)
Just nu håller vi på och renoverar ett badrum som kommer att befinnas i det som vi nu tror är den äldsta delen av huset. Hittade en gömd dörr i en av väggarna och gamla tapeter och tidningar från slutet på 1800-talet. Det är alltid lika kul när man hittar konkreta bevis på husets historia tycker jag! Jag slukar btw alltid dina renoverings- och byggnadsvårdsinlägg, men av nån anledning har jag bara inte kommit mej för att skriva såna själv! Vi har målat det mesta med linolja här hemma, och så fixar jag själv om alla våra fönster enligt gamla tekniker - speciellt när man använder linolja tycker jag att jag känner mej som en riktig byggnadsvårdare!

Unknown sa...

Takk for tips! Alle disse renoverings-bloggene var direkte medvirkende til at jeg tok en sjans- og kjøpte mitt eget torp. Fantastisk å lese om alle valgene folk tar- fra tapeter til mer byggtekniske områder.

Sabina sa...

Tack för det! :-) Hinner själv inte läsa så många bloggar just nu, men fick tips på 2 nya här! Ska titta in dit när barnen somnat!

Rachel sa...

Beautiful pics!!!

Kråkans palats sa...

Tack för tipsen! Det är jätteintressant att gå in och läsa om andras projekt när man är mitt uppe i ett själv. Bra för både inspiration och inte minst för motivationen!

Anonym sa...

Tack för alla intressanta bloggtips!
-mor elsa

Lorenzas skafferi sa...

Har just börjat blogga om vår renoveringsresa som nog började redan 2011 men det är först nu som jag börjat skriva om den. Söker själv intressanta renoveringsbloggar och fick här nu några som jag inte hittat tidigare, tack för det!

Elina/Italianpunainen paritupa sa...

Hei Aja! Mukava, että olet löytänyt blogini. :) Olen lukenut useamman vuoden sinun inspiroivaa blogiasi. Se on paitsi nostanut vanhan talon kuumetta myös on antanut uskoa omaan siirtoprojektiimme. ;)

faster fasansfull sa...

Hej!
Min vardagsblogg handlar en hel del om renovering. Har hållit på med vårt nuvarande hus nu i sex år. Dessvärre inte bloggat från början, bara ett år. Inte är vårt hus gammalt heller (1950-talet), så inte så mycket byggnadsvård. Men en massa projekt har vi på gång hela tiden. Mer eller mindre galna. :) Gillar din blogg och er livsstil! Kanske nästa hus blir ett jättegammalt...

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP