08 april 2014

Uthuset


Uthuset som vi flyttade från kyrkan har stått halvfärdigt länge, det var tänkt att vi skulle åtgärda det förra sommaren men det blev aldrig av, vi skall försöka på nytt i år och har nu kommit igång igen. Huset, eller egentligen utedasset, var väldigt ruttet nertill så vi har bytt ut en hel del trämaterial, nedre delen av dörrarna skall ännu få ny panel. Jag ser fram emot att få färg på fasaden, det kommer att förändra utseendet avsevärt.


Gångjärnen som fanns från förut var simpla och lite märkligt monterade så vi putsade upp några andra gamla gångjärn vi hade sparade i ladan. Innan monteringen strök jag dem ett varv med rostskyddsfärg, traditionell järnmönja från Ottossons.


Vid montering av gångjärn och dylikt brukar vi för smidighetens skull först använda torxskruv för att sen byta ut den till traditionell spårskruv. Fodren har vi handhyvlat.


En annan sak vi ser fram emot är att ta itu med är uthusets tak som kommer att bli av spån som vi nyligen hämtade hem från Nykarleby spåntak. Spånorna är doppade en gång i tjära och skall ännu tjäras på plats. Jag önskar att ni kunde känna doften genom rutan!


Medan vi donar på med uthuset bygger barnen nya världar här och där, för tillfället är det en bondgård med höskulle, pissbrunn och hagar som är på gång. Heimani i skick. Det ser ju inte vackert ut men det gäller att försöka se kreativiteten i det hela istället. En städad gård har så mycket mindre möjligheter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

tack för den bästa bloggen there is. (: undrar om du kan berätta/tipsa om inlägg kring hur ni har gjort grunden? huset är ju flyttat, så antar att ni har flyttat med stenarna? hur har ni gjort med isolering? hur gick det arbetet till? gjorde ni det själva? hade hjälp? samt, hur är väggar och tak isolerade? efterlyser helt enkelt byggnadstekniska detaljer då jag själv vill ha ett liknande hus i framtiden (:

vänliga hälsningar,

tove jansson

Lundagård sa...

Tack för kommentaren tove jansson! Jag skall sätta önskemålet bakom örat och förhoppningsvis återkomma med ett mer byggtekniskt inlägg så småningom.

Familjen Autio sa...

Vilken bra tanke gällande gården - den ska jag ta till mej! Jag står ibland och stirrar på vårt rådd och känner mej lätt uppgiven men jag ska försöka fokusera på det kreativa allt detta kaos kan leda till!

maria sa...

Så sant - en städad gård har så mycket mindre möjligheter! Saknar skogen hos oss...den ger kreativa barn också!

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP