28 oktober 2013

Tre vintageklänningar

För en dryg vecka sedan hade vi bloggträff hos Sabinas, de har köpt mera mark till jordbruket och med marken följde en gammal gård som vi inledde träffen med att besöka. Vi körde längs krokiga skogsvägar i totalmörker och kom fram till en mycket vacker plats, åtminstone verkade det så av det lilla vi såg i skenet av våra ficklampor. Lång uthuslänga, gamla höga lönnar och Sabinas hästar i hagen utanför.

Vi gick runt och tittade i huset, på fotografier av de som bott där och visst ingav det en speciell känsla som oftast när man stiger in i ett gammalt hus. Vi travade också alla uppför den branta vindstrappan och väl uppe på vinden kunde vi se gamla kläder, överallt! Jag som redan var glad över besöket blev förstås ännu ivrigare. En del av oss tyckte nog att kläderna, mörkret och de slitna gardinerna i fönstren såg lite mindre trevliga ut. Innan vi körde tillbaka plockade jag med mig en hög med kläder som vi synade då vi kom fram till Sabinas.


För en billig peng köpte jag fyra klänningar och en kofta. Efter ett varv i tvättmaskinen kunde jag roligt nog konstatera att kläderna passade rätt så bra på mig. Vissa har lite hål här och där och är solblekta men jag tycker inte att det gör så mycket. Här är en stadig klänning som var i gott skick.


Lite sådär bondmora eller piga stuk.


Med en hatt och väska till så kan man skapa en lite annan känsla.


Den här blåa klänningen gillade jag speciellt mycket. 


Den har en vacker knäppning i ryggen.


Den skapar lite vardagsdramatik tillsammans med ett gammalt paraply i ett vanligt 2000-tals hemman.


Den här klänningen är helsvart och tyget speciellt, sådär svårdefinierat i materialväg.


Jag tänker att den kanske har varit en begravningsklänning. När man klär sig i gamla kläder så iklär man sig en historia och jag funderar på vem som har sytt den, vid vilka tillfällen den har burits eller så fantiserar jag ihop en berättelse.


Med accessoarer kan man förstärka sitt uttryck och i kombination med en gammal klänning kan det vara roligt att göra stilkrockar. Här krockar jag inte så mycket med en gammal hatt, knut och klocka men att inte eftersträva tidstypisk perfekthet gör det hela mer roligt och lekfullt.


Jamen det är ju så spännande med gamla kläder! Har ni gamla lumpor ni har tänkt kasta till ekosrosk så kan ni alltid ringa mig innan. Gamla kläder kan användas. Man kan klippa bort det som är söndrigt, lappa, laga eller bara använda delar av gamla kläder. Att kasta bort handsydda välgjorda detaljer bara för ett malhål i en fåll tycker jag är synd. Förstås kan man inte spara på allt men det finns mycket fyndiga lösningar och mönsterkonstruktioner som är en fin historiebit att bevara.

21 kommentarer:

maria sa...

Nämen jag visste ju att klänningarna skulle komma till sin rätt i Ajas händer. Den blåa är helt klart favoriten, så ljuvlig!

Anonym sa...

Helt ljuvliga skapelser,
passar dig perfekt!

Och bilderna Aja,
helt underbara alla.
Vackert.

Och tack för sällskapet senast.
Var riktigt kul :)

VisitCarolina sa...

Men vilken lycka att få rota runt i ett gammalt hus efter fynd. Avundsjuka är känslan jag känner nu ;)
Ha en fin dag!
MVH Carolina

Malin sa...

Fantastiska klänningar på en vacker människa. Jag gillar speciellt bilden av den svarta klänningen med hatt och knut, mycket stiligt. Den kunde jag tänka mig att ha på väggen här hemma :)

Anonym sa...

Jag. Dör. !!! Ljuvligt att få gå in i ett gammalt hus, det kunde jag sysselsätta mig med hela dagarna... Alla klänningarna var fina, men den blå gjorde mig knäsvag! Lyckliga du! /a-k

MrsUniversum sa...

Fantastiskt fint!
Och underbart märkligt att så många gamla textilier finns bevarade och tas tillvara på bästa sätt!?

Evelinas Ekologiska sa...

Wow! Så fantastiskt fina bilder och klänningar :)
Begagnat/Loppis/Secondhand = Bäst <3

/Evelina - Evelinas Ekologiska

http://evelinasekologiska.blogspot.se/

Ninette sa...

Vilket härligt klädreportage! du är så himla bra på att fynda och att kombinera olika kläder. Härliga bilder!

Lantliga drömmar sa...

Nämen så fina de var! Den blåa är riktigt snygg, och den svarta, ooh så vacker och stilren!

Christina sa...

Vilka fantastiska klänningar och precis som du säger så bär ju gamla kläder verkligen på en historia. :)

Unknown sa...

Otroligt fina bilder.Tack!

viavia

Anonym sa...

Du milde! Vilka fina skatter du hittade/köpte! Helt fantastiska!

Mvh, Sara

Anonym sa...

Du är ju så grymt snygg! Fin stil har du också tycker jag, både i kläder och inredning!
/Malin (som nyligen hittat din blogg i sökandet efter inspiration till inredning i gamla hus)

Designe sa...

Såå vackra kläder och foton! Du passar ju så bra i allt också! Underbart! :)

Petra sa...

Jättefina klänningar och vackra bilder;) Mvh Petra

Mellan skog och gård sa...

Så vackra bilder och klänningar. Blir alldeles glad av dina bilder, de här också, men särskilt på den lilla <3 Får mig att längta efter bebisen i min mage!

Kram

Anonym sa...

Vad vackra bilder! Salig!

Meine Dinge Franka sa...

WOW!
What awonderful model!
and pretty dresses

♥ Franka

Annika sa...

Alltså du är en sån skönhet! Helt ljuvliga bilder. :)

Kajsa sa...

Vilket fantastiskt fynd! Och vilka otroligt fina foton!

malin sa...

oj att gå på upptäcksfärd i gamla hus är det bästa som finns! och klänningarna är fantastiska! jag tycker det verkar som att den svarta skulle vara i crepe av något slag :)

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP